V souvislosti s průtahy rozestavěné dálnice D8, kde díky aktivitě ekologických organizací a také liknavé práce úředníků dochází k výraznému prodlužování stavebních lhůt, se nemůžu zbavit hořkého dojmu, že skuteční lidé ekologické aktivisty primárně nezajímají. Osobně jsem pro rozumnou ochranu životního prostředí, ale to co předvádí sdružení Děti Země, má s láskou k přírodě pramálo společného. Zejména když se z médií dozvíme, že Miroslav Patrik z Dětí Země proti stavbě samotné nic nemá, hlídá jen ochranu přírody a jednání úředníků.
Stavba, o které se uvažovalo již v roce 1938!, přitom přijala všechna uložená opatření na minimalizaci dopadů na životní prostředí, tak jak se sluší na komunikaci vedoucí přes chráněnou krajinnou oblast České středohoří. Aktivity Děti Země však tuto stavbu neustále oddalují, přestože dobře ví, že stavbě nebrání žádné zásadní nedostatky, ale v podstatě jen samé prkotiny.
Stavba D8 je přitom v českém měřítku zcela výjimečná. Kryté mosty, víceúrovňové souběžné úseky nebo největší koncentrace tunelů na české dálnici, přestože je svou délkou u nás druhá nejkratší. Tunely tvoří téměř 4 % její délky, přesněji 3,58 km. Pochlubit se může také nejdelším dálničním mostem u nás. To vše pro maximální šetrnost k dopadům na životní prostředí.
Plné zuby pseudoekologických aktivistů přitom mají také lidé, kteří na rozdíl od Dětí Země v regionu žijí a denně se potýkají s nekončícím proudem vozidel v jejich obcích. A zatímco M. Patrik prošetřuje povolení ke kácení keřů, na obyvatele postižených obcí se valí jedno auto za druhým včetně kamiónů. Výsledky průzkumu, které mezi občany regionu provedlo sdružení Česmad Bohemia, přitom vyznělo jednoznačně – dálnici chceme a čím dříve tím lépe. 78 % dotázaných občanů věří, že tíživou dopravní situaci může vyřešit jedině dostavba D8 a 83 % je přesvědčeno, že aktivity eko-aktivistů nejsou prospěšné a odsuzují je. 40 % respondentů by dokonce hlasovalo pro legislativní změny, které by jednání ekologických aktivistů omezilo. Nutno podotknout, že většina z nich vyjádřila kladný vztah k ochraně životního prostředí.
Pominu-li, že každé zdržení stavbu nejen prodražuje, tak jedním z důsledků neexistence této komunikace je vysoký provoz na kapacitně nevyhovujících silnicích nižších tříd, časté nehody a několik zbytečně zmařených životů.
Aby těch extrémů okolo dostavby dálnice D8 nebylo málo, bude teď projekt dostavby této strategické komunikace, pozastavené po stížnostech ekologů, posuzovat v Evropské komisi Ladislav Miko, bývalý ministr životního prostředí za zelené. Za svého působení v ČR je znám jako odpůrce řady dopravních staveb, včetně dálnic a rychlostních silnic. Opravdu život lidí v regionu nikoho nezajímá?