Místopředseda europarlamentu Miroslav Ouzký včera přibližoval, jak získat peníze EU
Chomutov,Vejprty – Nikoliv Nádraží Vejprty ale Evropské nádraží ve Vejprtech. Ne most přes Labe, ale přivaděč k průmyslové zóně. To jsou detaily v pojmenováních, které mnohdy rozhodují o tom, zda Evropská unie přispěje na konkrétní projekt. Právě o možnosti získat peníze přímo z unijního rozpočtu, podobně jako je získávají pro různé akce poslanci českého parlamentu, mluvil včera v Chomutově severočeský europoslanec Miroslav Ouzký z ODS, který je jako místopředseda Evropského parlamentu jedním z nejvýše postavených Čechů v unijních strukturách.
„Projekty musí odpovídat nejen obsahem, tedy po věcné stránce, ale i názvem. Například vejprtské nádraží, za které jsme lobbovali už loni, by se mohlo jmenovat Evropské nádraží,“ upozornil Ouzký. Podobnou zkušenost má i hejtman Jiří Šulc. „Nedávno jsem marně hledal nějaké materiály k litoměřickému mostu. Našel jsem je až ve složce s názvem Přivaděč k průmyslové zóně. Takto pojmenovaný most měl nejspíš daleko větší šanci získat peníze z dotačního programu,“ upozornil ústecký hejtman.
Právě nádraží v krušnohorských Vejprtech má velkou šanci, že by na jeho rekonstrukci mohli čeští europoslanci získat peníze přímo z unijního rozpočtu. „Předložíme řadu návrhů, které by zajistily peníze pro některé připravené akce v Česku. Projekt záchrany vejprtského nádraží, jež je historickou památkou, má šanci na úspěch. Podporu mu totiž přislíbili i němečtí kolegové,“ míní Ouzký. Nádraží ve Vejprtech by přitom mělo sloužit jak obyvatelům posledního českého městečka, tak lidem ze sousedního německého Bärensteinu a samozřejmě turistům. „Budova nádraží z roku 1890 je jednou z mála, která i dříve sloužila lidem z obou sousedních států. Navíc má šanci stát se památkově chráněným objektem, podobných je totiž v Česku jen asi pět. Náklady na její rekonstrukci odhaduji na minimálně šedesát milionů korun,“ řekla Jitka Gavdunová, starostka Vejprt. Již loni se pro severní Čechy snažili čeští europoslanci získat z rozpočtu Unie zvláštní dotace. Neuspěli. Právě Vejprty byly zastoupeny hned čtyřmi projekty – opravou nádraží a rekonstrukcemi místních ústavů sociální péče.
„Pro vejprtské nádraží jsme lobbovali už loni. Trochu nás mrzelo, když němečtí kolegové prosadili opravu nádraží v Železné Rudě, jež sousedí s německým městem Bayerische Eisenstein. Přitom budova není tak historicky cenná jako ta ve Vejprtech,“ sdělil Ouzký. „Neprošel nám bohužel ani jediný návrh. Trochu nás omlouvá, že jsme byli v Evropském parlamentu nováčky. Ale učíme se. Věřím, že v příštím roce už to bude jiné,“ doplnil.