Tak se nám, Čechům, opět podařilo zahýbat stojatými vodami Bruselu… Ještě před svým oficiálním odhalením zčeřilo místní stojaté vody umělecké dílo Davida Černého a jeho spolupracovníků nazvané Entropa, které zobrazuje Evropskou unii a její sedmadvacítku zemí tak, jak může být viděna s jistou dávkou karikatury a nadsázky.
Ještě dříve, než jsem měl možnost tuto plastiku umístěnou v bruselském sídle Rady spatřit na vlastní oči, mi začal zvonit telefon. S dotazy se ozvala nejrůznější média s tím, že nejčastěji se například ta česká ptala na to, zdali toto dílo nemůže mít negativní dopad na české předsednictví, zda nemůže poškodit české národní zájmy a vůbec zdiskreditovat naše předsednictví ještě dříve, než začalo.
A důvodů k těmto obavám se ukazovalo hned několik. První skupina výhrad, která, nutno říci, ostatní členské země příliš netrápila, se týkala zrodu celého díla. Umělci se dopustili, a neznám výstižnější slovo, než naplno řečeno, podvodu. Při získávání zakázky přislíbili zorganizovat kolekci uměleckého ztvárnění 27 členských zemí, tak aby v případě každé karikatury bylo dosaženo té vlastní sebereflexe toho kterého národa, tzn. karikaturu Francie měl ztvárnit Francouz, Německa Němec a České republiky český umělec… Skupina v čele s Davidem Černým však měla, údajně od začátku, jiný záměr. A to takový, že vytvoří svoji vlastní představu o jednotlivých zemích a budou ji alespoň na chvíli vydávat za autokarikatury jednotlivých národů. Poté, co se vše prozradilo, s omluvou řekli, že získané peníze na ztvárnění celé plastiky hodlají vrátit do státního rozpočtu.
Dalším problémem bylo vlastní umělecké ztvárnění. Nejčastější a nejsilnější výhrady k vyobrazení konkrétní země zaznívaly z Bulharska. Kritika zazněla dokonce již při úvodním vystoupení českého premiéra před Evropským parlamentem. Bulharsko je totiž v tomto díle vypodobněno jako turecký záchod. A to se Bulharů dotýká velmi silně. Dokonce více, než zobrazení Slovenska jako šišky salámu obaleného maďarskou trikolórou, Holandska jako zatopené země, kde z vody čouhají jenom špičky islámských minaretů, či Německa jako země protkané dálnicemi, ze kterých údajně, při troše představivosti, lze vytvořit hákový kříž atd.
Dílo jako takové je sice kontroverzní, ale osobně bych jej spíše přivítal, nebýt toho nedůstojného podvůdku hned na jeho zrodu. Snad ještě na úplný závěr bych dodal, že v televizní debatě v EP při vyslovovaných názorech na nadcházející předsednictví jeden britský kolega řekl: „Kdyby se Čechům nepodařilo nic jiného, než přinést do Evropské unie trochu toho svého pověstného humoru, jako je např. dílo Entropa, tak to stálo za to!“